F. Verbonden partijen
Volgens het Besluit Begroting en Verantwoording zijn verbonden partijen organisaties waarin de gemeente zowel een bestuurlijk als een financieel belang heeft. De uitvoering van taken is voor de gemeente steeds complexer geworden. In toenemende mate moet een beroep worden gedaan op andere organisaties, waaraan zij taken uitbesteden, via inkoop of subsidie of via uitvoering door verbonden partijen.
De uitvoering van taken is voor de gemeente steeds complexer geworden. In toenemende mate moet een beroep worden gedaan op andere organisaties, waaraan zij taken uitbesteden, via inkoop of subsidie of via uitvoering door verbonden partijen.
Gemeenten blijven verantwoordelijk voor de taken die zij door verbonden partijen laten uitvoeren. Het is daarom van belang dat de raad in het proces van begroting en verantwoording de benodigde informatie krijgt om de bijdrage van verbonden partijen aan de realisatie van de programma’s en daarmee gepaard gaande risico’s te kunnen beoordelen en te laten meewegen in het proces van horizontale sturing en verantwoording.
In de handreiking voor raadsleden (en griffiers) “grip op regionale samenwerking” zijn handvatten opgenomen om de kaderstellende en controlerende rol te kunnen blijven uitvoeren, daar waar de raad in samenwerkingsverbanden meer op afstand is komen te staan. Deze handreiking gebruiken wij als basis voor een evaluatie van verbonden partijen, met als doel om in onze verantwoording aan de gemeenteraad in het proces van begroting en verantwoording de benodigde informatie te verschaffen om de bijdrage van verbonden partijen aan de realisatie van de programma’s en daarmee gepaard gaande risico’s te kunnen beoordelen en te laten meewegen in het proces van horizontale sturing en verantwoording.
In 2018 hebben de gezamenlijke raden van Noord-Limburg opdracht gegeven om voor vijf gemeenschappelijke regelingen te komen tot een gezamenlijke reactie op de Kaderbrieven, een eerdere verzending stukken P&C-cyclus, centrale afspraken prijsindexering en loonstijgingen en
het realiseren van een verbeterde informatievoorziening. Dit betreffen Veiligheidsregio Limburg-Noord, Modulaire Gemeenschappelijke regeling Sociaal Domein Limburg-Noord, Omnibuzz, Regionale UitvoeringsDienst Limburg-Noord en Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen. Venray coördineert de opdracht voor de Veiligheidsregio Limburg-Noord. Inmiddels is het dashboard samenwerken gevuld en is de reactie op de Kaderbrief en de zienswijze op de Begroting 2020 gedeeld met de overige regiogemeentes.
In deze paragraaf nemen we de lijst verbonden partijen op. Er wordt een onderscheid gemaakt in de volgende categorieën verbonden partijen:
- Publiekrechtelijke (gemeenschappelijke regelingen tussen overheden)
- Privaatrechtelijke (rechtspersonen)
- Publiek-Private (samenwerkingsverband tussen overheid en private partij)
Wij hanteren een ruime interpretatie van de BBV-definitie. Hierin stellen we het materiële belang en de daaraan verbonden risico’s van de gemeente in een organisatie centraal en niet de formele begrenzing (letter van de wet). Daarom is o.a. een categorie “overige” toegevoegd. Welke samenwerkingsverbanden in deze categorie opgenomen moeten worden is nog niet eenduidig vastgelegd. In het kader van de geplande evaluatie van verbonden partijen zullen we dat scherp definiëren, zodat we tot een eenduidig en consistent overzicht komen.
Nr. | Naam | Plaats | Vorm | Deelprogramma |
1. Publiek | ||||
1.1 | Veiligheidsregio Limburg-Noord | Venlo | GR | 1.1, 2.3 |
1.2 | Werkvoorzieningsschap Noord-Limburg West | Venray | GR | 1.1 |
1.3 | Euregio Rijn-Maas-Noord | Mönchen- | GR (Duits recht) | 4.1 |
1.4 | Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Limburg-Noord | Venlo | GR | 1.1 |
1.5 | Omnibuzz | Sittard | GR | 1.1 |
1.6 | Regionale Uitvoeringsdienst Limburg-Noord | Venray | GR | 2.3 |
Nr. | Naam | Plaats | Vorm | Deelprogramma |
2. Privaat | ||||
2.1 | Bodemzorg Limburg BV | Maastricht | BV | 2.4 |
2.2 | Toeristisch en Recreatief Platform Venray | Venray | Stichting | 3.1 |
2.3 | Stichting Leisure Port | Venlo | Stichting | 3.1 |
2.4 | NV Waterleiding Maatschappij Limburg | Maastricht | NV | 3.3 |
2.5 | NV Bank Nederlandse Gemeenten | Den Haag | NV | 4.4 |
2.6 | Stichting Administratiekantoor Dataland | Gouda | Stichting | 4.4 |
2.7 | Enexis Holding | Den Bosch | NV | 4.4 |
2.8 | Verkoop Vennootschap BV | Den Bosch | BV | 4.4 |
2.9 | Vordering op Enexis BV | Den Bosch | BV | 4.4 |
2.10 | CBL Vennootschap BV | Den Bosch | BV | 4.4 |
2.11 | CSV Amsterdam BV | Den Bosch | BV | 4.4 |
2.12 | Publiek Belang Electriciteitsproductie BV | Den Bosch | BV | 4.4 |
2.13 | BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo | Venlo | Stichting | 3.1 |
2.14 | Zorg en Veiligheidshuis Limburg-Noord | Venlo | Stichting | 1.1, 2.3 |
2.15 | Veilig Thuis | Venlo | Stichting | 1.1 |
2.16 | Vereniging Afvalsamenwerking Limburg (ASL) | Maastricht | Vereniging | 2.2 |
2.17 | Natuurnetwerk Gemeenten | Driebergen | Vereniging | 2.2 |
2.18 | Venray Bloeit | Venray | Stichting | 3.2 |
Nr. | Naam | Plaats | Vorm | Deelprogramma |
3. Publiek-Privaat | ||||
3.1 | Brabander - Aan den Heuvel | Venray | Publiek-Private Samenwerking | 2.1 |
3.2 | Samenwerkingsovereenkomst "De Blakt" | Venray | Publiek-Private Samenwerking | 2.1 |
Nr. | Naam | Plaats | Vorm | Deelprogramma |
4. Overige | ||||
4.1 | Gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum | Venray | Bestuurs-overeenkomst | 3.4 |
4.2 | Via Venray | Venray | Bestuurs-overeenkomst | 3.4 |
4.3 | Regio Venlo | Venlo | Overlegorgaan | 3.1, 4.1 |
4.4 | Werkplein Venlo-Venray | Venlo | Dienstverlening | 1.1 |
4.5 | Werkbedrijf regio Limburg Noord | Venlo | Samenwerkings- | 1.1 |
4.6 | RIEC | Maastricht | Netwerk- | 2.3 |
4.7 | Regionaal Mobiliteitsoverleg (RMO) Noord-Limburg | Venlo | Bestuurs- | 3.3 |
4.8 | Samenwerking VTH Gennep-Venray | Venlo | Bestuurs- | 3.3 |
4.9 | Toezicht- / handhavingsorganisatie Horst a/d Maas en Venray | Venray | GR | 2.3 |
4.10 | Blueports Limburg | Maastricht | Samenwerkings | 3.1 |
4.11 | Samenwerkingsovereenkomst Regionale Sociale Recherche Noord Limburg | Noord Limburg | GR | 1.1 |
1. Publiek
1.1 Veiligheidsregio Limburg-Noord | ||||
Doel | Meerwaarde behalen in veiligheid en gezondheid van de burgers. | |||
Participanten | De 15 gemeenten in de regio Noord- en Midden-Limburg. | |||
Openbaar belang | Het behartigen van de belangen van de gemeenten en hun ingezetenen op het gebied van: | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door de burgemeester. | |||
Financieel belang | De gemeente Venray betaalt aan de Veiligheidsregio Limburg-Noord in 2020 € 4.745.000 | |||
Risico's | Overschrijding van het budget door VRLN. | |||
Ontwikkelingen | Paraatheid brandweer: het toekomstbestendig maken van de repressieve organisatie tot en met 2023. | |||
Beleidsvoornemens | Uitvoering geven aan eerder vastgesteld beleid, ambitie en wettelijke taak bestaande uit: | |||
Rapportages | Jaarrekening. en begroting. | |||
Financiën | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | 2.711 | 2.809 | 2.839 | 2.770 |
Vreemd vermogen | 47.054 | 50.702 | 53.634 | 57.042 |
Resultaat | -1.037 | 98 | -65 | 195 |
1.2 Werkvoorzieningsschap Noord-Limburg West | ||||
Doel | Uitvoering geven aan de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) voor de gemeenten Peel en Maas, Horst aan de Maas en Venray. Sinds 1 januari 2015 is de NLW een van de professionele partners bij het uitvoeren van de participatiewet. | |||
Participanten | Gemeenten Peel en Maas, Horst aan de Maas en Venray | |||
Openbaar belang | Het initiëren, creëren, organiseren en uitvoeren van werk en het bevorderen van mogelijkheden op de arbeidsmarkt voor met name diegenen die in de toetreding tot de arbeidsmarkt worden belemmerd. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt in het dagelijks bestuur vertegenwoordigd door (en is voorzitter) portefeuillehouder Sociale zaken, jeugd en Leefbaarheid. De portefeuillehouders Economische zaken en Bedrijfsvoering vertegenwoordigen de gemeente in het algemeen bestuur. | |||
Financieel belang | Gemeentelijke bijdrage in de exploitatie en de bestuurskosten: € 271.000 | |||
Risico's | Terugbetalen geldlening, afname van de Rijkssubsidie ten behoeve van de SW en tekorten in de exploitatie van de NLW. | |||
Ontwikkelingen | De rol en positionering van de NLW binnen het speelveld van de Participatiewet wordt steeds duidelijker. De NLW transformeert zich naar een maatschappelijk werkbedrijf waarin ontwikkeling van mensen centraal staat. De ambitie ligt op het ontwikkelen van inwoners, gericht op een regulier dienstverband. De dienstverlening wordt hier continu op aangepast. De Raad van Advies, bestaande uit managers/controllers gemeenten en directie NLW Groep, monitoren de voortgang van het transitieplan en adviseert het AB dienaangaande. Eind 2019 is het transitieplan afgerond en wordt verantwoording afgelegd aan de gemeenteraden. | |||
Beleidsvoornemens | Binnen de (financiële) kaders uitvoering geven aan de Wsw en gedeeltelijke invulling geven aan de Participatiewet. | |||
Rapportages | Begroting en jaarrekening. | |||
Financiën | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | 113 | 113 | 113 | Niet bekend |
Vreemd vermogen | 5.856 | 5.725 | 5.668 | Niet bekend |
Resultaat | -12 | 0 | 0 | Niet bekend |
1.3 Euregio Rijn-Maas-Noord | ||||
Doel | Stimuleren, ondersteunen en coördineren van de regionale grensoverschrijdende samenwerking tussen de leden, in het bijzonder op de volgende gebieden: economische ontwikkeling, opleiding en onderwijs, arbeidsmarkt, verkeer en vervoer, technologie en innovatie, ruimtelijke ordening, cultuur en sport, toerisme en recreatie, milieubescherming en afvalverwerking, natuurbehoud, rampenbestrijding, communicatie, openbare orde en veiligheid. | |||
Participanten | Van de euregio rijn-maas-noord maken tegenwoordig 29 leden deel uit. Aan Duitse kant gaat het naast de Landeshauptstadt Düsseldorf om de steden Mönchengladbach en Krefeld, het zuidelijk deel van de Kreis Kleve, de gemeenten Brüggen, Niederkrüchten, Straelen, Geldern, Nettetal, Wassenberg en Wegberg, de Kreis Viersen, de Rhein-Kreis Neuss, de Industrie- und Handelskammer Mittlerer Niederrhein en de Niederrheinische Industrie- und Handelskammer in Duisburg. | |||
Openbaar belang | Het stimuleren van grensoverschrijdende samenwerking en belangenbehartiging van de euregio binnen het cohesiebeleid van Europa. Via de euregio heeft Venray invloed op de benutting van het INTERREG A programma. De euregio’s langs de grens voeren hierover het programmamanagement. | |||
Bestuurlijk belang | Ledenvergadering: burgemeester, portefeuillehouder Economie, Gebiedsontwikkeling en Evenementen ende portefeuillehouder Sociale zaken, jeugd en Leefbaarheid. | |||
Financieel belang | €10.320 (3 zetels à € 3.440). | |||
Risico's | Geen | |||
Ontwikkelingen | De Euregio herijkt momenteel haar Euregio visie. Daarnaast wordt gewerkt aan een nieuw Interreg Programma, Interreg VI. Venray participeert namens Greenport Regio Venlo in een aantal Interreg projecten (Interreg V), m.b.t. het thema Agrofood): | |||
Beleidsvoornemens | ||||
Rapportages | Begroting en jaarrekening | |||
Financiën | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | 373 | 381 | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen | 445 | 505 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat | 32 | 8 | 0 | Niet bekend |
1.4 Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Limburg-Noord | ||||
Doel | Realiseren van kwantitatieve en kwalitatieve schaalvoordelen voor deelnemende gemeenten. Gericht op inkoop producten en diensten. Daartoe binnen de eerste module het realiseren van een slagvaardige, deskundige en efficiënte uitvoeringsorganisatie. | |||
Participanten | De gemeenten: Venray, Peel en Maas, Horst aan de Maas, Gennep, Beesel, Bergen en Venlo. | |||
Openbaar belang | Behartigen belangen deelnemende gemeentes m.b.t. uitvoerende taken met betrekking tot de inkoop op de terreinen Jeugd, Participatie en Wmo. Vooralsnog gericht op het aanbieden, aanbesteden en inkopen van producten en diensten (Regionaal Bureau Opdrachtgeven = RBO). | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt in het algemeen bestuur en dagelijks bestuur vertegenwoordigd door de portefeuillehouder Sociale zaken, Jeugd en Leefbaarheid. | |||
Financieel belang | Bijdrage o.b.v. het aantal inwoners. Voor 2020 betreft het gemeentelijke aandeel € 251.735. | |||
Risico's | Grip op contracten: In het kader van het ontwikkelplan MGR worden stappen genomen om het leveranciersmanagement verder te professionaliseren. Daarnaast wordt ook meer sturingsinformatie ontsloten. | |||
Ontwikkelingen | De richting waarin de samenwerking zich verder ontwikkelt bestaat uit een tweetal ontwikkelingen: | |||
Beleidsvoornemens | De MGR en meer specifiek het Inkoopbureau zijn een uitvoeringsorgaan. Beleid vindt plaats bij de gemeenten. | |||
Rapportages | Begroting, jaarverslag en bestuursrapportage. | |||
Financiën | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vreemd vermogen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.5 Omnibuzz | ||||
Doel | Realiseren van voordelen om gezamenlijk het doelgroepenvervoer in te kopen en uit te voeren. | |||
Participanten | 30 gemeenten in Limburg (met uitzondering van Mook en Middelaar). | |||
Openbaar belang | Houdt toezicht op gemeenschappelijke regeling vervoer. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door portefeuillehouder Sociale zaken, Jeugd en Leefbaarheid. | |||
Financieel belang | Bijdrage in de uitvoeringskosten voor 2020 begroot op € 94.414. | |||
Risico's | Door toename van het vervoersvolume kan het zijn dat de kosten hoger uitvallen dan begroot. Dit verlies kan opgevangen worden door het hierboven genoemde bedrag van € 43.767. Voor het opvangen van financiële risico’s is in de begroting een opslagpercentage van 5% op het gerealiseerde vervoersvolume gehanteerd om verdere stijging in het vervoersvolume op te vangen | |||
Ontwikkelingen | De gemeentelijke werkgroepen leerlingenvervoer, Wmo-begeleiding en jeugd hebben geadviseerd om op dit moment geen volledige integratie van deze vormen van doelgroepenvervoer na te streven. Gemeenten kunnen wel met Omnibuzz om tafel om mogelijkheden van integratie van hun eigen vervoer in Omnibuzz te onderzoeken. De aanbesteding begin 2019 heeft ervoor gezorgd dat de tarieven zijn gestegen. | |||
Beleidsvoornemens | Omnibuzz zet in op efficientere en minder gebruik van het doelgroepenvervoer en op de kanteling . | |||
Rapportages | Begroting, jaarverslag en bestuursrapportage. | |||
Financiën | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | 1.757 | 1.100 | 921 | 921 |
Vreemd vermogen | 828 | 2.191 | 522 | 513 |
Resultaat | 633 | 179 | 0 | 0 |
1.6 Regionale Uitvoeringsdienst Limburg-Noord | ||||
Doel | De uitvoering van de taken van vergunningverlening, toezicht of handhaving van de gemeentelijke organisatie voldoet aan landelijk, door de RUD en door de gemeente bepaald kwaliteitsniveau. | |||
Participanten | 15 Noord- en Midden Limburgse gemeenten en de provincie behorend tot de (Veiligheids-)regio Limburg Noord (Noord- en Midden-Limburg). | |||
Openbaar belang | Verbeteren en borgen van kwaliteit, veiligheid en gezondheid van de leefomgeving | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door portefeuillehouder Duurzaamheid, Openbare Ruimte en Mobiliteit. | |||
Financieel belang | Bijdrage o.b.v. het aantal inwoners. Voor 2020 betreft het gemeentelijk aandeel € 144.201 | |||
Risico's | Er is geen reserve opgenomen in de RUD-begroting. Tekorten worden verdeeld tussen de partners. | |||
Ontwikkelingen | In 2021 treedt de Omgevingswet in werking. Deze wet heeft grote invloed op het takenpakket en de werkwijze. Naar verwachting treedt dan ook de Wet private kwaliteitsborging in werking. Hierdoor treden er belangrijke veranderingen in het takenpakket van de vergunningverleners omgevingsvergunningen bouwdeel op. Door de partners van de RUD Limburg Noord wordt op basis van een evaluatie beoordeeld of er meer taken overgeheveld worden naar de RUD. | |||
Beleidsvoornemens | De RUD Limburg Noord heeft de ambitie om door te groeien tot gesprekspartner en regisseur van het uitvoeringsproces van de VTH-taken. De RUD streeft ook naar het borgen van de kwaliteit bij de uitvoering van de VTH-taken. | |||
Rapportages | (Meerjaren)begroting, jaarrekening, eindejaarsrapportage. | |||
Financiën | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | N.v.t. | 334 | 148 | 125 |
Vreemd vermogen | N.v.t. | 1.372 | 1372 | 1372 |
Resultaat | N.v.t. | 0 | 0 | 0 |
2. Privaat
2.1 Bodemzorg Limburg BV | ||||
Doel | Beheren en beheersen van afgewerkte stortplaatsen in Limburg, d.m.v. duurzaam onderhouden, inrichten en zo nodig herstellen van (milieubeschermende) voorzieningen. | |||
Participanten | Alle Limburgse gemeenten. | |||
Openbaar belang | Bevorderen van een gezond milieu. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door portefeuillehouder Duurzaamheid, Openbare orde en Mobiliteit. | |||
Financieel belang | De gemeente bezit 950 (1,727%) van in totaal 55.280 volgestorte aandelen. | |||
Risico's | Boekwaarde aandelenkapitaal ad € 390. | |||
Ontwikkelingen | Bodemzorg Limburg zoekt actief naar mogelijkheden om gesloten stortplaatsen een maatschappelijk verantwoorde functie te geven. Daarbij dient als uitgangspunt dat de nieuwe activiteiten het beleid van de overheid ondersteunen. Gemeente Venray heeft met Bodemzorg Limburg een koopovereenkomst afgesloten voor de verkoop van de voormalige stortplaats Venrays Broek. Er is ook een intentie-overeenkomst gesloten voor een gezamenlijk onderzoek naar de realisatie van zonnepanelen op de voormalige stortplaats. | |||
Beleidsvoornemens | De Provincie Limburg voert al geruime tijd onderzoek uit de naar de effecten van circa 400 voormalige stortlocaties op de omgeving. Hierbij wordt gekeken naar de verspreidingsrisico’s van eventueel aanwezige grondwaterverontreinigingen. Uit dit onderzoek komen locaties naar voren waar mogelijk specifieke nazorg noodzakelijk is. Op basis hiervan kan door de betreffende gemeente gekozen worden om de locatie (en de risico’s) over te dragen aan Bodemzorg Limburg. In de laatste aandeelhoudersvergadering is afgesproken dat alle gemeenten uiterlijk eind oktober 2019 dienen aan te geven of er nog gesloten stortplaatsen zijn die voor nazorg overgedragen zouden moeten worden. Verder wordt met de gemeenten waar een dergelijke locatie ligt, bekeken of er behoefte is een locatie na de overdracht voor specifieke doeleinden in te richten (bijv. de aanleg van een mountainbike route of de plaatsing van zonnepanelen). | |||
Rapportages | Begroting en jaarrekening | |||
Financiën | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | 3.852 | 1.890 | 1.900 | 1.900 |
Vreemd vermogen | 27.425 | 28.065 | 28.600 | 29.100 |
Resultaat | 643 | -1.962 | 200 | 200 |
2.2 Toeristisch en Recreatief Platform Venray | ||||
Doel | Toeristische Promotie van Venray. | |||
Participanten | VVV, recreatieve ondernemers, horeca Venray, gemeente Venray | |||
Openbaar belang | Verzorgt de lokale promotie van Venray | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt in het Algemeen Bestuur vertegenwoordigd door portefeuillehouder Economie, Gebiedsontwikkelingen en Evenementen. | |||
Financieel belang | Voor 2020 subsidieert de gemeente € 30.000. | |||
Risico's | Geen | |||
Ontwikkelingen | Het TRPV is het afgelopen jaar sterk geprofessionaliseerd. Het bestuur van het TRPV wordt door een deelnemersraad aangestuurd. Belangrijkste ontwikkeling is versterking promotie van Venray door inzet gerichte campagne. Tevens zal met behulp van cofinanciering van de Provincie Limburg herdenkingstoerisme samen met ondernemers ontwikkeld worden. | |||
Beleidsvoornemens | Nieuw plan van aanpak promotie en marketing activiteiten. Afbouw I-punten. Uitgeven wandelkaart, platformfolder, uitvoering Masterplan Recreatieve Routes, vormgeven van herdenkingstoerisme ( een betere verbinding tussen dag- en verblijfsrecreatie. | |||
Rapportages | Begroting en jaarrekening. | |||
Financiën | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | 32 | 29 | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen | 29 | 29 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat | 61 | 58 | Niet bekend | Niet bekend |
2.3 Stichting Leisure Port | ||||
Doel | Ontwikkeling en marketing van het toerisme en de recreatie in Noord-Limburg. | |||
Participanten | Gemeenten en toeristische platforms in Noord-Limburg en gemeente Leudal. | |||
Openbaar belang | Bevorderen economische ontwikkeling door aantrekken bezoekers en bestedingen in de vrijetijdseconomie in Noord-Limburg. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeenten zijn niet bestuurlijk vertegenwoordigd in de stichting. | |||
Financieel belang | De bijdrage van de gemeente is jaarlijks ca. € 60.000. | |||
Risico's | In juni 2019 is Leisure Port geliquideerd. Er is door de regiogemeenten een huidige subsidie verstrekt die daarom naar beneden is bijgesteld. | |||
Ontwikkelingen | 2019 is een transitiejaar om een kwaliteitsslag te kunnen maken in de snel veranderende marketing en promotie wereld. | |||
Beleidsvoornemens | Eind 2019 ligt er een plan van aanpak over hoe nu verder met de regiomarketing. | |||
Rapportages | Begroting en jaarrekening. | |||
Financiën | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | 0 | 0 | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen | Niet bekend | Niet bekend | ||
Resultaat | 0 | 0 | Niet bekend | Niet bekend |
2.4 NV Waterleiding Maatschappij Limburg | ||||
Doel | Het duurzaam en doelmatig leveren van leidingwater aan inwoners, bedrijven en (overheids-)instellingen in Venray. | |||
Participanten | Limburgse gemeenten en provincie Limburg. | |||
Openbaar belang | Het als gemeentelijk intermediair: · bevorderen dat zoveel mogelijk panden op de openbare nutsvoorzieningen zijn of kunnen worden aangesloten; | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt vertegenwoordigd in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door portefeuillehouder Onderwijs, Ruimtelijke Planning en Middelen. | |||
Financieel belang | De gemeente bezit 15 (3%) van in totaal 500 volgestorte aandelen. | |||
Risico's | Boekwaarde aandelenkapitaal ad € 68.070 | |||
Ontwikkelingen | ||||
Beleidsvoornemens | ||||
Rapportages | Jaarrekening. | |||
Financiën | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | 203.151 | Niet bekend | Niet bekend | |
Vreemd vermogen | 377.182 | Niet bekend | Niet bekend | |
Resultaat | 8.444 | Niet bekend | Niet bekend |
2.5 NV Bank Nederlandse Gemeenten | ||||
Doel | Duurzaam bijdragen aan het laag houden van (financierings)kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | |||
Participanten | Gemeenten en andere publiekrechtelijke lichamen in Nederland. | |||
Openbaar belang | Bank voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang, die bijdraagt aan het duurzaam laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt vertegenwoordigd in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door portefeuillehouder Onderwijs, Ruimtelijke Planning en Middelen. | |||
Financieel belang | De gemeente bezit 54.202 (0,0973%) van in totaal 55.690.720 volgestorte aandelen. | |||
Risico's | Boekwaarde aandelenkapitaal ad € 135.505. | |||
Ontwikkelingen | ||||
Beleidsvoornemens | ||||
Rapportages | Jaarrekening | |||
Financiën | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | 4.953 | 4.991 | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen | 135.056 | 132.518 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat | 393 | 337 | Niet bekend | Niet bekend |
2.6 Stichting Administratiekantoor Dataland | ||||
Doel | Kwalitatief goede gemeentelijke vastgoed(gerelateerde) informatie | |||
Participanten | Gemeenten | |||
Openbaar belang | Ontzorgt, ondersteunt en faciliteert gemeenten op het gebied van Geo-, WOZ- en vastgoedinformatie, oftewel objectinformatie. | |||
Bestuurlijk belang | Venray is certificaathouder en heeft indirect medezeggenschap over Dataland. | |||
Financieel belang | De gemeente bezit 18.615 (0,384%) certificaten ad € 0,10 per certificaat van in totaal 4.851.881 certificaten | |||
Risico's | Boekwaarde certificaten ad € 1.861. | |||
Ontwikkelingen | ||||
Beleidsvoornemens | ||||
Rapportages | Jaarrekening. | |||
Financiën | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | 751 | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen | 522 | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat | -96 | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend |
2.7 Enexis Holding NV | ||||
Doel | Het realiseren van een duurzame energievoorziening door state of the | |||
Participanten | Gemeenten en provincies. | |||
Openbaar belang | Altijd en overal in het voorzieningengebied van Enexis kunnen | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt vertegenwoordigd in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door portefeuillehouder Onderwijs, Ruimtelijke Planning en Middelen. | |||
Financieel belang | De gemeente bezit 370.845 (0,25%) van in totaal 149.682.196 volgestorte aandelen. | |||
Risico's | Enexis is financieel gezond. Enexis heeft de Standard & Poor's (S&P) rating A+ (Stable outlook) en bij Moody's Aa3 (stable outlook). | |||
Ontwikkelingen | ||||
Beleidsvoornemens | ||||
Rapportages | Jaarrekening, begroting en halfjaarlijkse rapportage. | |||
Financiën | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | 3.808 | 4.024 | 4.021 | Niet bekend |
Vreemd vermogen | 3.860 | 3.691 | 3.691 | Niet bekend |
Resultaat | 207 | 319 | 200 | Niet bekend |
2.8 Verkoop Vennootschap BV | ||||
Doel | Afwikkelen rechten en verplichtingen voortvloeiend uit de verkoopovereenkomst van Essent NV. | |||
Participanten | Gemeenten en provincies. | |||
Openbaar belang | Afwikkeling van juridische, fiscale claims die voortvloeien uit de verkoop van Essent-aandelen. De BV treedt op als vertegenwoordiger van de ex-aandeelhouders Essent: | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt vertegenwoordigd in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door portefeuillehouder Onderwijs, Ruimtelijke Planning en Middelen. | |||
Financieel belang | De gemeente bezit 4.955 (0,25%) van in totaal 2.000.000 volgestorte aandelen. | |||
Risico's | Boekwaarde aandelenkapitaal ad € 50. | |||
Ontwikkelingen | Eind juni 2016 is het General Escrow Fonds geliquideerd. | |||
Beleidsvoornemens | De vennootschap moet als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand worden gehouden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden geliquideerd. | |||
Rapportages | Jaarrekening, begroting. | |||
Financiën | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | 151 | 113 | 5 | Niet bekend |
Vreemd vermogen | 20 | 57 | 0 | Niet bekend |
Resultaat | -13 | -38 | -50 | Niet bekend |
2.9 Vordering op Enexis BV | ||||
Doel | Beheren aandeelhouderslening aan Enexis BV. | |||
Participanten | Gemeenten en provincies. | |||
Openbaar belang | Afwikkeling van juridische, fiscale claims die voortvloeien uit de verkoop van Essent-aandelen. De BV beheert een vordering namens de ex-aandeelhouders op Enexis BV. die bij de verkoop van Essent NV aan RWE is overgedragen aan de ex-aandeelhouders. Dit betreft nu nog een bedrag van € 350 mln. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt vertegenwoordigd in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door portefeuillehouder Onderwijs, Ruimtelijke Planning en Middelen. | |||
Financieel belang | De gemeente bezit 4.955 (0,25%) van in totaal 2.000.000 volgestorte aandelen. | |||
Risico's | Boekwaarde aandelenkapitaal ad € 50. | |||
Ontwikkelingen | De terugbetaling van de laatste tranche ad € 350 mln. (2019) kan onder voorwaarden worden omgezet in een verplichte storting in het eigen vermogen van Enexis Holding N.V. | |||
Beleidsvoornemens | Op het moment resteert alleen nog de lening van de 4e tranche. De 4e tranche mag niet vervroegd worden afgelost. Afhankelijk van het resultaat van een aantal financiële ratio’s zou de 4e tranche eventueel geconverteerd kunnen worden in eigen vermogen. | |||
Rapportages | Jaarrekening, begroting | |||
Financiën | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | 9 | -2 | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen | 356.320 | 356.324 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat | -10 | -11 | -15 | Niet bekend |
2.10 CBL Vennootschap BV | ||||
Doel | De verkopende aandeelhouders van energiebedrijf Essent vertegenwoordigen als medebeheerder (naast RWE, Essent en Enexis) van het CBL Escrow Fonds en te fungeren als ‘doorgeefluik’ voor betalingen in en uit het CBL Escrow Fonds. | |||
Participanten | Gemeenten en provincies. | |||
Openbaar belang | Het CBL Fonds bevat nog middelen om eventuele voortijdige beëindigingsvergoedingen van de leasecontracten, die onderdeel uitmaakten van de aandelen verkoop, te betalen. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt vertegenwoordigd in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door portefeuillehouder Onderwijs, Ruimtelijke Planning en Middelen. | |||
Financieel belang | De gemeente bezit 4.955 (0,25%) van in totaal 2.000.000 volgestorte aandelen. | |||
Risico's | Boekwaarde aandelenkapitaal ad € 50 | |||
Ontwikkelingen | Eind juni 2016 is het CBL Escrow Fonds geliquideerd. | |||
Beleidsvoornemens | De vennootschap moet als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand worden gehouden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden geliquideerd. | |||
Rapportages | Jaarrekening, begroting | |||
Financiën | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | 147 | 138 | 90 | Niet bekend |
Vreemd vermogen | 17 | 21 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat | 0 | -9 | -25 | Niet bekend |
2.11 CSV Amsterdam BV | ||||
Doel | 1. Het namens de verkopende aandeelhouders van Essent voeren van een eventuele schadeclaimprocedure tegen de Staat als gevolg van de WON. | |||
Participanten | Gemeenten en provincies. | |||
Openbaar belang | ||||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt vertegenwoordigd in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door portefeuillehouder Onderwijs, Ruimtelijke Planning en Middelen. | |||
Financieel belang | De gemeente bezit 4.955 (0,25%) van in totaal 2.000.000 volgestorte aandelen. | |||
Risico's | Boekwaarde aandelenkapitaal ad € 50. | |||
Ontwikkelingen | In juni 2016 is een compromis bereikt tussen Waterland en de vennootschap voor een bedrag van € 5.464.217 over de belastingclaims tot en met de periode waarin Attero integraal onderdeel, als Essent Milieu, uitmaakte van de Essent-organisatie. Het bedrag is betaald uit het escrow fonds van € 13,5 miljoen. Daarnaast is door Attero een bedrag betaald aan de vennootschap van EUR 3.406.063 voor de (eventuele) belastingteruggaven over deze periode. Het bedrag is toegevoegd aan de overige reserves van de vennootschap.Het resterend vermogen op de escrow-rekening is € 8.035.783. De escrow-rekening wordt aangehouden bij de notaris. De verkopende aandeelhouders en Waterland zijn niet zonder meer gerechtigd tot het voornoemde bij een notaris in escrow gestorte bedrag. De verkopende aandeelhouders en Waterland hebben enkel een voorwaardelijke aanspraak op dat bedrag. Zodra aan de in de escrow overeenkomst opgenomen voorwaarden is voldaan, zal de notaris het desbetreffende bedrag betalen aan hetzij de CSV Amsterdam B.V. (ten gunste van de verkopende aandeelhouders van Attero), hetzij aan Waterland. Het in escrow gestorte bedrag maakt geen onderdeel van de balans van CSV Amsterdam B.V. | |||
Beleidsvoornemens | De looptijd van deze vennootschap is afhankelijk van de periode dat claims worden afgewikkeld. Eventuele claims kunnen door Waterland tot 5 jaar na completion (mei 2019) worden ingediend. | |||
Rapportages | Jaarrekening, begroting | |||
Financiën | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | 870 | 749 | 530 | Niet bekend |
Vreemd vermogen | 64 | 68 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat | -100 | -121 | -150 | Niet bekend |
2.12 Publiek Belang Electriciteitsproductie BV | ||||
Doel | Afwikkelen resterende rechten en plichten uit de verkoop van o.a. de aandelen Electriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland; m.n. die voortvloeien uit het (aanvullend) convenant met de Staat. | |||
Participanten | Gemeenten en provincies. | |||
Openbaar belang | Afwikkeling van rechten en plichten. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt vertegenwoordigd in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door portefeuillehouder Onderwijs, Ruimtelijke Planning en Middelen. | |||
Financieel belang | De gemeente bezit 370.845 (0,25%) van in totaal 149.682.196 volgestorte aandelen. | |||
Risico's | Boekwaarde aandelenkapitaal ad € 3.708. | |||
Ontwikkelingen | Conform de koopovereenkomst kon RWE tot uiterlijk 30 september 2015 potentiële claims indienen ten laste van het General Escrow Fonds (zie Verkoop Vennootschap B.V.). RWE had op 30 september 2015 geen potentiële claims ingediend m.b.t. verkoop van het 50% belang in EPZ.Het General Escrow Fonds is in juli 2016 geliquideerd en uitgekeerd aan de aandeelhouders. | |||
Beleidsvoornemens | Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden geliquideerd. De verwachting is dat de vennootschap in 2019 of begin 2020 zal kunnen worden ontbonden en/of | |||
Rapportages | Jaarrekening en begroting. | |||
Financiën | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | 1.620 | 1.606 | 1.595 | Niet bekend |
Vreemd vermogen | 18 | 23 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat | -10 | -15 | -30 | Niet bekend |
2.13 BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo | ||||
Doel | Aanleggen en exploiteren businesspark Greenport Venlo plus 30 ha. nieuw bedrijventerrein in Venray (Klaver 15 / De Spurkt). | |||
Participanten | De gemeenten Venray, Horst aan de Maas en Venlo en de Provincie Limburg. | |||
Openbaar belang | Het creëren van een regionale economische impuls door middel van het gezamenlijk aanleggen en exploiteren van een hoogwaardig businesspark inclusief de ontwikkeling van 30 ha. uitgeefbaar bedrijventerrein op grondgebied van Venray. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt in het algemeen bestuur (AB) vertegenwoordigd door: · Portefeuillehouder Werken: Jan Loonen of Portefeuillehouder Werken vertegenwoordigt de gemeente Venray in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVvA). | |||
Financieel belang | Het belang van de gemeente Venray in de BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo is 5,4%. | |||
Risico's | 5,4% van het uiteindelijke resultaat. | |||
Ontwikkelingen | In december 2016 hebben de raden van de vijf deelnemende gemeenten ingestemd met de vervlechting van de (grond) exploitaties van DCGV, TPN, VGP, Villa Flora en de Innovatoren. Als gevolg daarvan is één nieuw ontwikkelbedrijf ontstaan met aan de ene kant de BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo (aandeelhouders zijn de gemeenten Horst aan de Maas, Venlo, Venray met 5,4 aandeel en de Provincie Limburg) en aan de andere kant een BV/CV Campus Vastgoed Greenport Venlo (aandeelhouders zijn de gemeente Venlo en de Provincie Limburg). Per 1-1-2017 is het nieuwe ontwikkelbedrijf operationeel. De acquisitie van nieuwe bedrijven verloopt voortvarend in 2018 en 2019. De grondomzet is fors hoger dan in de begroting van het Ontwikkelbedrijf opgenomen. In 2018 en 2019 is ook voortgang gemaakt met de ontwikkeling van 30 ha. nieuw bedrijventerrein op het grondgebied van de gemeente Venray, Klaver 15 / De Spurkt. In januari 2018 heeft de gemeenteraad de Wet voorkeursrecht gemeenten van toepassing verklaard op de geplande locatie. Inmiddels wordt de procedure voor het opstellen van het bestemmingsplan doorlopen. | |||
Beleidsvoornemens | ||||
Rapportages | Begroting en jaarrekening. | |||
Financiën | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Vreemd vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Resultaat | 12.036 | 4.600 | 9.325 | Niet bekend |
2.14 Zorg en Veiligheidshuis Limburg-Noord | ||||
Doel | Ondersteuning bieden op het gebied van zorg, welzijn, veiligheid. | |||
Participanten | Voor taken beschermd wonen en maatschappelijke opvang: de gemeenten in Noord- en Midden-Limburg | |||
Openbaar belang | Ondersteuning bij multicomplexe casuïstiek, waarbij specifieke expertise nodig is voor het stabiliseren van de situatie dan wel ter voorkoming van stagnatie, herhaling of verder afglijden. | |||
Bestuurlijk belang | Vanuit optiek veiligheid wordt de gemeente Venray vertegenwoordigd in de stuurgroep door de burgemeester van Venlo. | |||
Financieel belang | Bijdrage 2020: € 85.000 | |||
Risico's | De uitkomsten van het verdiepende onderzoek. | |||
Ontwikkelingen | Per 2021 wijzigt waarschijnlijk de financieringsstroom vanuit het rijk voor de taken Beschermd wonen en Maatschappelijke opvang. | |||
Beleidsvoornemens | Doorontwikkeling kennis en expertise op personen met verward gedrag, radicalisering en (gewelddadig) extremisme alsook voor wat betreft niet-uitzetbare vreemdelingen. | |||
Rapportages | Jaarverslag en jaarrekening. | |||
Financiën | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend |
2.15 Veilig Thuis | ||||
Doel | Biedt cliënten ondersteuning op het gebied van zorg, veiligheid en welzijn. | |||
Participanten | Bureau Jeugdzorg en alle gemeentes in Noord- en Midden Limburg. | |||
Openbaar belang | Uitvoering van de wettelijke taken: | |||
Bestuurlijk belang | Portefeuillehouder Sociale zaken, Jeugd en Leefbaarheid | |||
Financieel belang | Voor het jeugdhulpdeel draagt Venray in 2020 € 162.400 bij. | |||
Risico's | Open einde financiering (bij stijging van aantal meldingen kunnen de kosten stijgen). | |||
Ontwikkelingen | - Verbeterpunten in eigen werkproces. | |||
Beleidsvoornemens | Monitoring implementatie nieuwe functies Veilig Thuis. | |||
Rapportages | Jaarrekening en begroting. | |||
Financiën | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | 61 | 200 | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen | 412 | 382 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat | 9 | 139 | Niet bekend | Niet bekend |
2.16 Vereniging Afvalsamenwerking Limburg (ASL) | ||||
Doel | Behartigen van de belangen van de gemeenten bij het verwerken van het huishoudelijk afval en gft. | |||
Participanten | Alle gemeenten in de provincie Limburg (m.u.v. Mook en Middelaar). | |||
Openbaar belang | - het voor en met de leden opbouwen van kennis en kunde op afvalgebied; | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt als lid vertegenwoordigd door de portefeuillehouder Duurzaamheid, Openbare Ruime en Mobiliteit. | |||
Financieel belang | De gemeente Venray betaalt aan de Afval Samenwerking Limburg circa | |||
Risico's | Het belangrijkste risico van de vereniging is het opnieuw contracteren van de lopende contracten en de daaraan verbonden kosten. Dit gebeurt in 2024, rekening houdende met eventuele verlengingen. | |||
Ontwikkelingen | In 2016 hebben de meeste Limburgse gemeenten tijdens de ALV een “intentieverklaring” VANG ondertekend. Hiermee is het signaal afgegeven dat deze gemeenten zich sterk maken om de VANG-doelen m.b.t. afvalscheiding te realiseren. Daarnaast voert een ambtelijke werkgroep van ASL namens de Limburgse gemeenten regelmatig overleggen met Van Scherpenzeel over de huidige problematiek m.b.t. het sorteren en vermarkten van verpakkingen van plastic, metaal en drankenkartons. Verder vind een aantal keren per jaar ambtelijk overleg plaats over alle ontwikkelingen op het gebied van gemeentelijk afvalmanagement en stimuleert en faciliteert de vereniging kennisdeling en samenwerking op het gebied van afval tussen de regiogemeenten. Het adviesbureau PWC is momenteel bezig met een onderzoek dat zal resulteren in een gedragen visie voor verdergaande afvalsamenwerking in Limburg. | |||
Beleidsvoornemens | In de Strategienota “Een wereld te winnen” is aangegeven dat in de periode 2016-2021 uitvoering wordt gegeven aan nieuwe taken: • Verkennen van subsidiemogelijkheden op het gebied van afval, grondstoffen en duurzame energie uit biomassa. | |||
Rapportages | Jaarverslag en de Jaarrekening vastgesteld door het bestuur en de leden. | |||
Financiën | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | Niet bekend | 110 | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat | 8 | -70 | 10 | 30 |
2.17 Natuurnetwerk Gemeenten | ||||
Doel | Vertegenwoordiging van gemeentelijke bos en natuureigenaren in de (koepel)Vereniging Bos en Natuureigenaren (VBNE) | |||
Participanten | Gemeenten kunnen lid worden, per 20 oktober 2016 zijn 35 gemeenten aangemeld met een totaaloppervlak aan bos van 24.094 ha. | |||
Openbaar belang | Het binden van gemeenten in het bezit van bos en natuur en samen-werken op het gebied van het bedrijfsmatig en professioneel beheer. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt in vertegenwoordigd door de portefeuillehouder Duurzaamheid, Openbare Ruimte en Mobiliteit.. | |||
Financieel belang | De gemeente Venray betaalt als lidmaatschap ca. €1.600 per jaar. | |||
Risico's | Geen | |||
Ontwikkelingen | Het verder vergroten van de deelname van gemeenten met bos- en natuurbeheer om zo een belangrijke rol te kunnen vertegenwoordigen in het overleg met het rijk | |||
Beleidsvoornemens | Thema’s die aan bod komen in het Natuurnetwerk Gemeenten zijn onder andere: | |||
Rapportages | Jaarrekening | |||
Financiën (x €1.000) | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend |
2.18 Venray Bloeit | ||||
Doel | Het actief uitdragen en promoten van Venray als een bloeiende gemeente om te wonen, te werken, te shoppen en te verblijven | |||
Participanten | Gemeente Venray, Venray Centraal, Toeristisch Platform Venray, Venrays Ondernemers Platform (VOP), Rabobank Horst-Venray, Woontafel Venray, Suyderland, verenigde ondernemers van de weekmarkt. | |||
Openbaar belang | Bevorderen van de samenwerking tussen organisaties, bedrijven, instellingen, inwoners en bezoekers om de levendigheid een aantrekkingskracht van Venray te vergroten. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt vertegenwoordigd door portefeuillehouder Economie, Gebiedsontwikkelingen en Evenementen. | |||
Financieel belang | De gemeente verdubbelt de bijdragen van de deelnemende partijen tot een maximum van € 50.000 per jaar. | |||
Risico's | geen | |||
Ontwikkelingen | In 2019 wordt Venray Bloeit geëvalueerd. Bij het opstellen van deze begroting is een raadsvoorstel voor continuering van Venray Bloeit in voorbereiding (oktober 2019). | |||
Beleidsvoornemens | De focus ligt vanaf 2017 op promotie en marketing en minder op concrete projectbijdragen. Verder zal Venray Bloeit zich richten op het afstemmen en verbinden van bestaande projecten en initiatieven. | |||
Rapportages | Jaarlijkse voortgangsrapportage. | |||
Financiën (x €1.000) | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | N.v.t | N.v.t | N.v.t | N.v.t |
Vreemd vermogen | N.v.t | N.v.t | N.v.t | N.v.t |
Resultaat | N.v.t | N.v.t | N.v.t | N.v.t |
3. Publiek-Privaat
3.1 Brabander - Aan den Heuvel | ||||
Doel | Het realiseren van een woningbouwprogramma van ca. 600 woningen in het gebied van de Brabander, deelgebied Aan den Heuvel. | |||
Participanten | De gemeente Venray en de ontwikkelingsmaatschappij “Loobeek”. | |||
Openbaar belang | Bevorderen woonmogelijkheden in de gemeente Venray. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt vertegenwoordigd door portefeuillehouder Economie, Gebiedsontwikkeling en Evenementen. | |||
Financieel belang | De gemeente Venray heeft een aandeel van 50% in de exploitatie en het risico van het project. | |||
Risico's | Vertraging in uitgifte met extra kapitaallasten (rente). | |||
Ontwikkelingen | Tegenvallende verkoop tot en met 2014. Vanaf 2015 is er weer een stijgende lijn zichtbaar. | |||
Beleidsvoornemens | We proberen de renteverliezen te minimaliseren en de exploitatie in de plus te houden. We streven ernaar het project zo snel mogelijk af te ronden met de partijen die er nu bij zijn. Daarnaast willen we ook de kwaliteit van de woonwijk garanderen. | |||
Rapportages | Voortgangsrapportage per kwartaal. | |||
Financiën (x €1.000) | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Vreemd vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Resultaat | -134 | 1.219 | -1.024 | Niet bekend |
3.2 Samenwerkingsovereenkomst "De Blakt" | ||||
Doel | Het realiseren van ca. 54 ha uitgeefbaar industrieterrein “de Blakt”. | |||
Participanten | De gemeente Venray en Maessen project BV. | |||
Openbaar belang | Bevorderen economische ontwikkeling. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt vertegenwoordigd door portefeuillehouder Economie, Gebiedsontwikkeling en Evenementen. | |||
Financieel belang | De gemeente Venray heeft een aandeel van 50% in de exploitatie en het risico van het project. | |||
Risico's | Achterblijvende verkoop met extra kapitaallasten (rente). | |||
Ontwikkelingen | Een bestemmingsplanwijziging heeft geleid tot beter verkoopbare kavels. Er zijn nu nog enkele kleinere kavels geopteerd en nog 1 restkavel. | |||
Beleidsvoornemens | We streven ernaar het project per 31 december 2019 af te ronden met de partijen die er nu bij zijn. Daarnaast willen we ook de kwaliteit van het industrieterrein garanderen en ook de bijbehorende werkgelegenheid. | |||
Rapportages | Voortgangsrapportage per kwartaal. | |||
Financiën (x €1.000) | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Vreemd vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Resultaat | 1.726 | 400 | -303 | Niet bekend |
4. Overig
4.1 Gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum | ||||
Doel | Verbeteren waterveiligheid, bereikbaarheid, economische ontwikkeling en leefbaarheid van het gebied tussen Ooijen en Wanssum, met inachtneming van de natuur. | |||
Participanten | Provincie Limburg, de gemeenten Horst a/d Maas en Venray, Rijkswaterstaat, Waterschap Limburg. | |||
Openbaar belang | Beschermen burgers en bedrijven tegen hoogwater en het bevorderen van de leefbaarheid van het gebied, w.o. verbeteren infrastructuur en economische ontwikkeling. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt in de stuurgroep vertegenwoordigd door portefeuillehouder Economie, Gebiedsontwikkeling en Evenementen. | |||
Financieel belang | Investering van € 7,2 mln. (€ 5,7 mln. in geld en € 1,5 mln. in grond). | |||
Risico's | De risico’s worden aangegeven in de voortgangsrapportage majeure projecten. Het gaat op dit moment over de: | |||
Ontwikkelingen | Aannemer “Mooder Maas” is volop aan de slag. De uitvoering van de westelijke rondweg, de bouw van de fietstunnel en de fietsbrug is gerealiseerd.Men is op dit moment bezig om de overige werkzaamheden voor te bereiden en uit te voeren. Denk hierbij aan de aanleg van de centrumbrug, centrumontwikkeling in Wanssum, in de Weerd Wanssum en de oostelijke rondweg. Het tankstation als ook het pand Den Schellaert zijn gesloopt. Exclusief Project B.V. heeft het NGE onderzoek (niet gesprongen explosieven) en het archeologisch onderzoek t.b.v. de realisatie van de westhaven afgerond. Men is volop bezig met het uitgraven van de haven en het aanbrengen van de damwanden. Alle verdere beschikbare informatie wordt in de openbare dorpsraadvergaderingen gedeeld met de inwoners van Wanssum, Geijsteren en Blitterswijck. | |||
Beleidsvoornemens | Tijdens de uitvoering van alle werkzaamheden wordt ingespeeld op actuele beleidsvoornemens. | |||
Rapportages | Begroting en jaarrekening. | |||
Financiën (x €1.000) | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Vreemd vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Resultaat | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
4.2 Via Venray | ||||
Doel | Het verbeteren van de economische ontwikkeling in algemene zin, veiligheid, verkeersdoorstroming, leefbaarheid en duurzaamheid. | |||
Participanten | De Provincie Limburg, de gemeente Venray, MKB-Limburg, LWV en LLTB vormen de Stuurgroep Via Venray. RWS Limburg is agendalid. | |||
Openbaar belang | Het optimaliseren van de N270 tot een hoogwaardige verkeers-verbinding, die bijdraagt aan het verbeteren van de economische ontwikkeling in algemene zin, veiligheid, verkeersdoorstroming, leefbaarheid en duurzaamheid. Niet alleen direct op en rondom deze weg, maar ook in Venray e.o. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt in de stuurgroep vertegenwoordigd door de portefeuillehouder Economie, Gebiedsontwikkeling en Evenementen. | |||
Financieel belang | Investeringen in de eigen wegenstructuur - €13 mln., (€6,5 mln voor Oostverbinding) Als gemeentelijke bijdrage aan het Provinciale project: € 2.,0 mln | |||
Risico's | Vertraging door onderzoeken, waardoor kosten voor realisatie toenemen en budget wordt overschreden | |||
Ontwikkelingen | Planvorming is gaande. | |||
Beleidsvoornemens | Uitvoering werkzaamheden aan de N270 zelf gebeurt door de Provincie in 2 tranches. Aanpak van het wegvak Leunseweg - rotonde de Blakt (fase 1) is vertraagd tot 2021/2022. Daarna worden de overige wegvakken onderzocht onder leiding van de provincie in samenwerking met de gemeente. De gemeentelijke projecten onder de vlag van de Via Venray worden in de periode 2014-2022 uitgevoerd. | |||
Rapportages | Kwartaalrapportages | |||
Financiën (x €1.000) | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Vreemd vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Resultaat | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
4.3 Regio Venlo | ||||
Doel | Bevorderen van de intergemeentelijke samenwerking in Noord-Limburg. | |||
Participanten | Gemeente Venlo, Venray, Horst aan de Maas, Peel en Maas, Gennep, Bergen, Beesel en Mook en Middelaar. | |||
Openbaar belang | De gemeenten werken samen om de ontwikkeling van de regio in de brede zin van het woord te bevorderen. | |||
Bestuurlijk belang | De portefeuillehouders nemen deel aan de diverse regionale overlegtafels. | |||
Financieel belang | De bijdrage van de gemeente bedraagt jaarlijks € 4 per inwoner. | |||
Risico's | Geen | |||
Ontwikkelingen | Het takenpakket van de Regio is de afgelopen jaren verbreed van economische tot ook sociaal maatschappelijke en ruimtelijke thema’s | |||
Beleidsvoornemens | De thema’s die momenteel spelen betreffen: de campusontwikkeling, agrofood, maakindustrie, logistiek, scholing en arbeidsmarkt. | |||
Rapportages | Begroting en jaarrekening. | |||
Financiën (x €1.000) | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Vreemd vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Resultaat | 478 | 236 | 52 | Niet bekend |
4.4 Werkplein Venlo-Venray | ||||
Doel | Realiseren van een slagvaardige, deskundige en efficiënte uitvoeringsorganisatie op het gebied van werk en inkomen, waardoor zo min mogelijk burgers in de bijstand komen dan wel blijven. Daarnaast optimalisatie van de dienstverlening richting werkgevers. | |||
Participanten | Gemeente Venlo en Venray | |||
Openbaar belang | Minder mensen in de bijstand, meer mensen in de bijstand participeren in de samenleving en een besparing op de uitkeringslasten. | |||
Bestuurlijk belang | De portefeuillehouder Sociale zaken, Jeugd en Leefbaarheid. | |||
Financieel belang | Voor beheerskosten, Programmakosten inkomensdeel gemeente Venray en | |||
Risico's | Belangrijkste risico’s zijn: - de prestatieafspraken worden niet behaald; | |||
Ontwikkelingen | Na de zomer 2018 is de samenwerking en de overeenkomst geëvalueerd, waarbij gekeken is naar de gezamenlijke doelstellingen en resultaten. In vervolg op dit proces hebben de beide colleges van Venlo en Venray medio 2019 de opdracht gegeven een advies op te stellen over het vervolg van de samenwerking. | |||
Beleidsvoornemens | De samenwerking evalueren en een koers bepalen over hoe verder te gaan met het werkplein. | |||
Rapportages | De gemeente Venlo stelt in april, juli en oktober een eenduidig inhoudelijk verantwoordingsdocument op met betrekking tot het voorafgaande kwartaal, waarin de realisatie wordt afgezet tegen de raming. De gemeente Venlo stelt binnen zes weken na het verstrijken van het vierde kwartaal een inhoudelijke jaarrapportage op. | |||
Financiën (x €1.000) | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Vreemd vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Resultaat | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
4.5 Werkbedrijf regio Limburg Noord | ||||
Doel | Realiseren van één aanspreekpunt binnen de arbeidsmarktregio (het werkgeversservicepunt) waar werkgevers terecht kunnen voor informatie, advies en specialistische expertise. | |||
Participanten | Gemeente Venray, gemeente Venlo, gemeente Beesel, gemeente Horst aan de Maas, gemeente Peel en Maas, gemeente Gennep, gemeente Bergen, NLW groep NV, Stichting INTOS, WAA groep, UWV Werkbedrijf. | |||
Openbaar belang | Monitoren of de regionale samenwerkingsafspraken door partijen worden nagekomen. | |||
Bestuurlijk belang | De portefeuillehouders van Peel en Maas en van Venlo vertegenwoordigen de Noord-Limburgse gemeenten. De portefeuillehouder Sociale zaken, Jeugd en Leefbaarheid | |||
Financieel belang | 20% kosten werkgeversservicepunt. | |||
Risico's | Activeren Quotum-wet, omdat de taakstelling wat betreft de plaatsing van de doelgroep niet wordt behaald. | |||
Ontwikkelingen | Er spelen diverse ontwikkelingen zoals: | |||
Beleidsvoornemens | In het marktbewerkingsplan zijn de beleidsvoornemens opgenomen. Er is een vertaling gemaakt naar een jaarplan. | |||
Rapportages | Het Werkgeversservicepunt heeft een jaarplan opgesteld op basis van het marktbewerkingsplan. In 2018 is het WSP geevalueerd en op basis van de evaluatie zijn voorstellen gedaan ter verbetering. Deze worden nu opgepakt. | |||
Financiën (x €1.000) | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Vreemd vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Resultaat | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
4.6 RIEC | ||||
Doel | Het versterken van de bestuurlijke slagkracht voor wat betreft de aanpak van de georganiseerde criminaliteit om daarmee facilitering van criminele activiteiten (ondermijning) te voorkomen en de lokale veiligheid te vergroten. | |||
Participanten | Alle Limburgse gemeenten, provincie Limburg, Openbaar Ministerie, Politie eenheid Limburg en landelijke diensten, Belastingdienst, Fiscale Inlichtingen en Opsporingsdienst, Economische Controledienst, Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Voor het thema hennep is een apart convenant opgesteld, waarin ook andere partners participeren. | |||
Openbaar belang | Versterken van de bestuurlijke aanpak en ondersteunen van de integrale aanpak van georganiseerde criminaliteit. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt in de stuurgroep vertegenwoordigd door de burgemeester. | |||
Financieel belang | Bijdrage 2020: € 22.500. | |||
Risico's | Geen | |||
Ontwikkelingen | Intensivering aanpak ondermijning in Limburg | |||
Beleidsvoornemens | Inzetten op versterking van grensoverschrijdende samenwerking, versterken van publiek-private samenwerking, bestuurlijke weerbaarheid en integriteit, extra capaciteit ontkleurde analisten en ontkleurde projectleiders ten behoeve van advisering en ondersteuning van gemeenten (o.a. uitwerken integrale ondermijningsbeelden) | |||
Rapportages | Jaarverslag en jaarrekening. | |||
Financiën (x €1.000) | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Vreemd vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Resultaat | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
4.7 Regionaal Mobiliteitsoverleg (RMO) Noord-Limburg | ||||
Doel | Een betrouwbaar, vlot, veilig en duurzaam vervoer van mensen en goederen door een gericht aanbod van mobiliteitsvoorzieningen en door een efficiënt gebruik van deze vervoersvoorzieningen door burgers en bedrijven. Te bereiken door onder meer: | |||
Participanten | Gemeenten Mook en Middelaar, Gennep, Bergen, Venray, Venlo, Horst aan de Maas, Peel en Maas, Beesel. | |||
Openbaar belang | Verbeteren van de bereikbaarheid van en de verkeersveiligheid in de regio Noord-Limburg. | |||
Bestuurlijk belang | Van het bestuurlijk overleg is een wethouder van één van deelnemende gemeenten de voorzitter (voorzitter is een portefeuillehouder van Horst aan de Maas, vice-voorzitter is portefeuillehouder Duurzaamheid, Openbare Ruimte en Mobiliteit). | |||
Financieel belang | De gemeentelijke bijdrage voor 2020 is € 33.000. | |||
Risico's | Belangen van individuele deelnemers lopen sterk uiteen en erwordt individueel geacteerd. De samenwerking is echter hecht en bestaat al sinds de jaren 90 van de vorige eeuw. Sinds begin 2018 is er één gezamenlijke regionaal visie die door de 8 deelnemende gemeenteraden is vastgesteld. | |||
Ontwikkelingen | Het RMO ontwikkelt zich steeds meer naar een partij die zich bezig houdt met een strategische agenda op het gebied van mobiliteit en niet meer met het “slechts” coördineren van verkeerseducatie bij de scholen. In 2016 is gestart met een Mobiliteitsplan voor Noord-Limburg onder de naam Trendsportal. Er zijn inmiddels regionale doelstellingen opgesteld en begin 2018 vastgesteld door alle deelnemende gemeenten. De strategische agenda die hier uit voortvloeit, borgt dat gemeenten gezamenlijk in dezelfde richting werken en is tevens basis voor subsidieverstrekking. Het RMO is met deze ontwikkeling een voorbeeld voor de andere vier RMO’s in de provincie. | |||
Beleidsvoornemens | In 2018 zijn regionale doelstellingen door alle betrokken gemeenteraden vastgesteld. De volgende stap is deze op regionaal én lokaal niveau aan te scherpen en de basis te laten zijn voor de gemeentelijke uitvoeringsprogramma’s op het beleidsterrein Mobiliteit. De samenwerkingsovereenkomst is/wordt in 2019 verlengd voor de jaren 2020-2024. Alsdan zal worden bezien hoe de nieuwe inzichten vanuit de huidige samenwerking daarin terecht kunnen komen. | |||
Rapportages | Het RMO rapporteert niet expliciet over het samenwerkingsverband zelf. | |||
Financiën (x €1.000) | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Vreemd vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Resultaat | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
4.8 Samenwerking VTH Gennep-Venray | ||||
Doel | Uitvoering van taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving die niet tot het basistakenpakket behoren, volgens (overheids-) kwaliteitscriteria, waarbij gestreefd wordt naar een efficiëntere en effectievere uitvoering en om aan de kwaliteitscriteria op het gebied van deskundigheid. | |||
Participanten | Gemeenten Gennep, Mook en Middelaar en Venray | |||
Openbaar belang | Het controleren van het naleven wet- en regelgeving volgens de geldende kwaliteitsnormen. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt vertegenwoordigd door de burgemeester | |||
Financieel belang | Gemeente Venray brengt personeel en faciliteiten in. Gemeenten Gennep ven Mook en Middelaar vergoeden de inzet volgens een afgesproken regionaal uurtarief. | |||
Risico's | Gennep kan een lager aantal uren vragen. Dit zou kunnen leiden tot onderbenutting van de capaciteit van Venray. Het gevraagde aantal uren wordt opgenomen in het uitvoeringsprogramma VTH. | |||
Ontwikkelingen | Voor de gemeentelijke of thuistaken is een samenwerkingsverband in voorbereiding samen met Gennep, Horst aan de Maas, Mook en Middelaar en Venray. Deze samenwerking wordt dan voor vier gemeenten geformaliseerd. | |||
Beleidsvoornemens | Gezamenlijke doorontwikkeling programmering, inzet middelen, gezamenlijke afstemming van de uitvoering en verbeteren van het monitoringssysteem. Dit gebeurt onder andere door het gebruik van de regionale VTH-applicatie. | |||
Rapportages | Jaarlijks worden de resultaten van het uitvoeringsprogramma getoetst aan het uitvoeringsprogramma en handhavingsbeleid. | |||
Financiën (x €1.000) | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Vreemd vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Resultaat | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
4.9 Toezicht- / handhavingsorganisatie Horst a/d Maas en Venray | ||||
Doel | Op effectieve wijze inrichten en uitvoeren van het toezicht en de handhaving ter bevordering van het naleven van wet- en regelgeving. | |||
Participanten | Gemeenten Horst aan de Maas en Venray | |||
Openbaar belang | Op effectieve wijze inrichten en uitvoeren van het toezicht en de handhaving ter bevordering van het naleven van wet- en regelgeving in de gemeenten Horst aan de Maas en Venray. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt wordt in de regeling vertegenwoordigd door de portefeuillehouder Duurzaamheid, Openbare Ruimte en Mobiliteit. | |||
Financieel belang | Gemeente Venray brengt het personeel in. Dit wordt ingezet voor Horst aan de Maas op basis van afname uren. Horst aan de Maas vergoedt de inzet op basis van een afgesproken uurtarief. | |||
Risico's | Het aantal uren dat Horst aan de Maas vraagt is gemaximeerd op 9.350 uren. Horst aan de Maas kan minder uren afnemen. De vrijval van capaciteit wordt financieel geregeld via afbouwregeling gedurende een overgangstermijn van vier jaren. Daarnaast kan er onvoldoende capaciteit bij gemeente Venray zijn om het programma volledig uit te voeren, bijvoorbeeld door personeelswisselingen. | |||
Ontwikkelingen | Voor de gemeentelijke of thuistaken is een samenwerkingsverband in voorbereiding met de gemeenten Gennep, Horst aan de Maas, Mook en Middelaar en Venray. Deze samenwerking wordt geformaliseerd. In dit kader zal de gemeenschappelijke regeling Horst aan de Maas-Venray beëindigd worden. De verwachting is dat dit in 2019 zijn beslag krijgt. | |||
Beleidsvoornemens | In samenwerking met de gemeenten Gennep, Horst aan de Maas, Mook en Middelaar en Venray wordt de doorontwikkeling van de kwaliteitscriteria van de thuistaken gezamenlijk opgepakt, afgestemd op de ontwikkeling van de kwaliteitsnormen of kwaliteitscriteria door de RUD Limburg Noord. | |||
Rapportages | Jaarlijkse rapportage en evaluatie van de doelen van het uitvoeringsprogramma en het beleid Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving. | |||
Financiën (x €1.000) | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Vreemd vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Resultaat | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
4.10 Blueports Limburg | ||||
Doel | Stimuleren van meer vervoer over water, de zgn. Modal Shift van weg naar water, aan een meer uniforme aanmeldprocedure voor schepen en inning van havengelden in NL Samenwerking op het gebied van havenbeheer en - ontwikkeling. | |||
Participanten | Provincie Limburg, Rijkswaterstaat, Ontwikkelingsmaatschappij midden-Limburg Zevenellen BV. en de gemeenten Venray, Gennep, Venlo, Roermond, Leudal, Weert, Maasgouw, Sittard-Geleen, Stein en Maastricht. | |||
Openbaar belang | De strategische samenwerking moet leiden tot een economisch sterke regio, gepositioneerd in het achterland van de zeehavens Rotterdam en Antwerpen. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door de portefeuillehouder Economie, Gebiedsontwikkelingen en Evenementen. | |||
Financieel belang | Voor de vier jaren 2018 t/m 2021 in totaal € 108.000. Als volgt verdeeld: Provincie Limburg € 50.000 en de gemeenten Venray € 10.000, Gennep € 4.000, Venlo € 10.000, Roermond € 4.000, Leudal € 4.000, Weert € 4.000, Maasgouw € 4.000, Sittard-Geleen € 10.000, Stein € 4.000 en Maastricht € 4.000. | |||
Risico's | Geen | |||
Ontwikkelingen | Blueports werkt samen met de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens en het European Logistics Centre Limburg aan het stimuleren van meer vervoer over water, de zgn. Modal Shift van weg naar water, aan een meer uniforme aanmeldprocedure voor schepen en inning van havengelden in NL, zgn. RiverGuide. | |||
Beleidsvoornemens | De ambitie om het samenwerkingsverband ook na 2018 te continueren is voor 4 jaar vastgelegd in de in januari 2018 ondertekende samenwerkingsovereenkomst 2018 – 2021. | |||
Rapportages | Na afloop van de overeengekomen samenwerkingsperiode (t/m 2017) is een evaluatie van de uitvoeringsagenda opgesteld. | |||
Financiën (x €1.000) | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Vreemd vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Resultaat | N.v.t | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
4.11 Samenwerkingsovereenkomst Regionale Sociale Recherche Noord Limburg | ||||
Doel | Een adequate en constante sociale recherche die noodzakelijk is voor de handhaving van de regelgeving op het terrein van de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen en het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 op basis van het vastgesteld regionaal handhavingsplan. | |||
Participanten | Beesel, Bergen, Gennep, Horst aan de Maas, Mook en Middelaar, Peel en Maas, Venray en Venlo | |||
Openbaar belang | Kwetsbaarheid verminderen en fraude binnen één systeem geregistreren voor Noord-Limburg. De samenwerking draagt bij aan een meer programmatische handhaving op basis van risicosturing in overeenstemming met de doelstellingen van Hoogwaardig Handhaven. | |||
Bestuurlijk belang | Deze samenwerkingsovereenkomst De portefeuillehouder Sociale zaken, Jeugd en Leefbaarheid | |||
Financieel belang | Voor 2020 is € 118.000 begroot. | |||
Risico's | Desintegratiekosten, die voortvloeien uit eenzijdige opzegging van de overeenkomst komen ten laste van de betreffende opzeggende gemeente. | |||
Ontwikkelingen | De samenwerkingsovereenkomst is aangegaan voor de periode 2017-2020. | |||
Beleidsvoornemens | Handhaving van de in de overeenkomst opgenomen regelgeving | |||
Rapportages | Begroting en kwartaalrapportages | |||
Financiën (x €1.000) | 2017 | 2018 | 2019 (begr.) | 2020 (begr.) |
Eigen vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Vreemd vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Resultaat | N.v.t | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |