Beleid/Strategie
We realiseren ons dat de rol van de gemeente verandert. We zijn niet meer op alle terreinen bepalend en stimuleren zelfsturingsinitiatieven en nemen daarbij hooguit een faciliterende rol op ons. We blijven investeren in het betrekken van inwoners en vooral ook jongeren bij beleid en politiek. Bij belangrijke onderwerpen maken we de dialoog mogelijk en we nemen een positieve grondhouding aan t.a.v. initiatieven.
Speerpunten 2020
- Toekomstvisie
De herijkte strategische visie is medio 2019 opgeleverd in de vorm van een toekomstvisie
'Venray 2030, een belofte voor de toekomst'. De uitwerking krijgt vorm door in gesprek te gaan
met partners over een aantal gemeenschappelijke maatschappelijke opgaves.
- Besturingsfilosofie
voor de interne bedrijfsvoering geldt dat onze besturingsfilosofie medio 2019 is geactualiseerd.
De uitwerking hiervan loopt door in deze gehele collegeperiode.
- Informatiebeleidsplan 2019-2020
Het nieuwe IBP is medio 2019 geactualiseerd. Een aantal programma's is in lijn met nieuwe
ontwikkelingen (digitalisering, dataficering) en inzichten bijgesteld en wordt de komende jaren
uitgevoerd.
- Regionale samenwerking op het gebied van bedrijfsvoering
De regionale samenwerking met oa Horst ad Maas op het gebied van de interne bedrijfsvoering
krijgt met nadere vorm.
- Transformatie naar vraaggericht werken (waaronder zelfsturing)
Een van de doelstellingen van organisatieontwikkeling is een transformatie naar vraaggericht
werken. Via diverse actuele projecten en opdrachten werken we hieraan. Denk aan het ‘het
werken volgens de bedoeling (transformatie sociaal domein'), de implementatie van de
Omgevingswet, de ontwikkeling van gebiedsregie (gebiedscoördinatoren en contactpersonen
gebiedsgericht werken), de begeleiding van diverse zelfsturingsinitiatieven leidend tot een
doorontwikkeling van het programma zelfsturing. Binnen al deze trajecten ligt de focus op het
werken ‘van buiten naar binnen’, dialoog en aansluiten op de leefwereld van onze klanten
(inwoners, ondernemers en instellingen). Op basis van ontwikkelingen en ervaringen is medio
2019 een gesprek met organisatie, bestuur en raad over de Venrayse ambities m.b.t.
zelfsturing, gebiedsgericht werken, bewoners- en overheidsparticipatie gestart. Op basis
daarvan bepalen we opnieuw onze ambities en werkwijze.
- Realiseren klantgerichte dienstverlening
Om te voldoen aan de meer complexere klantvraag en meer maatwerk te kunnen bieden zijn we
gestart met processpecialisatie binnen Burgerzaken, waardoor medewerkers meer
taakeigenaarschap ontwikkelen en we de organisatiedoelen halen, zoals o.a. het slagen voor
audits. We monitoren daarnaast de kwaliteit van onze dienstverlening en de effecten van
maatregelen op de aangeboden kanalen (0-meting digitale dienstverlening). Binnen Burgerzaken
en de regionale samenwerking staat de doorontwikkeling van het Klant Contact Centrum (KCC),
de online dienstverlening (toptakenwebsite) en voorbereiding van team Burgerzaken op de
toekomst centraal.
- Sturing en beheersing
In 2018 is het koersdocument Anders in control/meer grip op je dagelijks werk opgesteld.
Hierin wordt naast de zogenaamde hard controls (PDCA-cirkel, Risicomanagement,
Resultaatmanagement), aandacht besteed aan de soft controls (intrinsieke elementen/
informele afspraken/gedrag beïnvloedende maatregelen). Het koersdocument beschrijft
daarnaast een aanpak waarbij we in gezamenlijkheid met de diverse klantgroepen bepalen
welke informatie echt relevant is om grip te hebben en te houden op het dagelijks werk. In
2019 en 2020 krijgt het afdelings- en teammanagement daarbij ondersteuning door
businesscontrollers. Een belangrijk onderdeel van de nieuwe koers is het efficiënt en effectief
stroomlijnen van de diverse informatiebronnen. We richten de informatievoorziening zodanig
in dat deze passend is per individueel beleidsveld.